Futok.

A blog egy kezdő futó kalandjairól szól; futásról és talán másról is.

Friss topikok

  • bellone: Futás a természeteben: túlkészülés, tudományoskodás, kudarc, kudarc, tapasztalat, kudarc, részsike... (2016.10.07. 20:48) Szelidi negyedszer, kicsit másképp
  • csiripiszli12: @regulat: Mondjuk ebben van valami :) Köszönöm a biztatást, legközelebb szerintem összekapom magam... (2016.05.04. 09:56) 2. Shakespeare-futás
  • csiripiszli12: @bencsikp: Köszi szépen! Igen, egyébként azért szerveztem így a külföldi utat, hogy futhassak egye... (2015.11.16. 14:56) Porto Family Run: 15 km az óceánnál
  • csiripiszli12: @BGy: Így teljesen érthető, hogy most nem a futás a fontos. Kívánom, hogy legyen boldog ez az új s... (2015.08.05. 09:13) UB félig
  • csiripiszli12: @pantomimes: Mondjuk az is igaz, hogy a hét alkalom nem volt olyan kevés. Az tényleg rossz lehet,... (2015.03.14. 21:55) Visszapillantó: 2015. február

2012.02.11. 19:01 csiripiszli12

Úsztam! El se hiszem!

Címkék: úszás keresztedzés

uszoda2.jpg Az úszás is azok közé a dolgok közé tartozik, amiket tervezgettem és halogattam már jó ideje. Utoljára Szegeden úsztam, még egyetemista koromban, az újszegedi uszodában; ennek már tizensok éve. Azóta annyi történt, hogy kb. négy-öt éve vettem egy fürdőruhát (úszni kéne! felkiáltással). Aztán idén januárban kezdtek begyorsulni az események: elkezdtem filózni, hogy milyen keresztedzés is lenne jó a futás mellé. Az úszás is az egyik jelölt volt. Elkezdtem uszodát keresni, és találtam is egy olyat, ami viszonylag közel van, és hétvégén elég kedvező áron be lehet jutni. Ekkor már határozottan tetszett az ötlet. Aztán kiderítettem, hogy úszósapka nélkül nem sanszos uszodába menni, úgyhogy egy vicces úszósapi-próbálgatás után sikerült beszereznem egy olyan úszósapkát, ami alá befér a hajam. Minden adott volt tehát, hogy úszni menjek, és ezt ma meg is tettem.

Szegeden az egyetemi tesióra keretében jártam úszni: egy félévig úszásoktatásra jártam (még gyerekkoromban tanultam, és szerettem is, de úgy éreztem, hogy nem tudok olyan vízben úszni, ahol nem ér le a lábam – így utólag nem tudom, ebből mennyi volt tényleg így, mennyi volt inkább olyan para, aminek nem volt alapja), aztán utána már rendes medencében is úsztam. Azóta semmi, se uszodában, se természetes vízben. Ez persze azt is mutatja, hogy mennyi időt töltöttem vízparton, de ez egy másik kérdés :(

Érdekes, hogy ma, amikor elindultam, igazából attól nem tartottam, hogy kiderül, hogy nem megy az úszás. Inkább az igényelt összeszedettséget, hogy mindent vigyek, amiről úgy gondolom, hogy szükségem lesz, és semmit ne, amire nem lesz szükségem. Ez nagyjából így is lett; a hajszárítón ugyan gondolkodtam, hogy lehet, hogy lesz az uszodában, de aztán inkább vittem, és mint kiderült jól is tettem. Egy dologtól viszont tartottam: hogy hideg lesz a víz. Aztán reggel, amikor megláttam, hogy mínusz 9 fokot mutat a hőmérő, rájöttem, hogy ennél csak melegebb lehet a víz, és ez tökéletesen megnyugtató gondolat volt :D

Odaértem; először kicsit kóvályogtam, de aztán rendben ment minden. Átöltöztem, éreztem, hogy kellemes a hőmérséklet az uszodában, aztán a vizet is kellemes hőmérsékletűnek találtam. 25 méteres medencében úsztam, és már az elején szembesültem azzal, hogy el fogom veszíteni a fonalat a hosszok számolásánál. Mert azért szerettem volna tudni, hogy mennyit úszok ma. Kitaláltam ezért, hogy a hónapokkal fogok számolni: egy oda-vissza: január, következő oda-vissza: február, és így tovább. Könnyebb volt azt számon tartani, hogy most úszom az októbert, mint azt, hogy a … hányadikat is?

A szélső sávban úsztam (hm, így hívják? :) ), hogy szükség esetén jól megkapaszkodhassak a medence szélében. Szerencsére nem sokszor volt rá szükség, talán kétszer jött úgy az orcámba a víz, hogy megijedtem, hogy nem kapok levegőt :) Amúgy ez volt a legnagyobb problémám, hogy néha beszívtam a levegővel együtt a vizet is. Az volt még fura, hogy nyilván nem volt rajtam szemüveg, és nagyon nem láttam rendesen, de valamilyen szinten nem is volt gond. Ezen kívül teljesen jó élmény volt az egész. Végül két évnyit úsztam le, azaz 24-szer oda-vissza. Gondolom, a 25 méteres medence azt jelenti, hogy egy irányban 25 méter (nem hülyéskedek, egyrészt tényleg ennyire nem vagyok képben, másrészt tényleg ennyire nem tudom a távolságokat megbecsülni), szóval, ha ez így van, akkor 24*50=1200 métert úsztam, egy óra tíz perc alatt. Mondjuk ezt most inkább megszokásból írom, mert amúgy szerencsére fogalmam sincs, hogy úszásban milyen tempó milyennek számít, úgyhogy teljesen elégedett vagyok vele. Ha annak idején tudtam volna, hogy futásban a 8 perces kili minek számít, valószínűleg abbahagytam volna a futást :)

Az úszás után picit beültem a szaunába, az is jól esett. Szóval összességében király volt az egész. Ami tanulság volt, az az, hogy jó lenne, ha normálisan megtanulnék úszni. Amit tudok valahogyan, az a mellúszás, azt is úgy, hogy végig kinn tartom a fejem. Ez a célnak valamennyire nyilván megfelel. Viszont jobb lenne változatosabban úszni: ma egy kicsit befeszült a nyakam a végére. Ha tudnám váltogatni az úszásfajtákat, az jobb lenne.

Érdekes még: amikor felmentem az edzésonline-ra, hogy rögzítsem az edzésemet, ez a cikk jött szembe az oldalon. Fura :)

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvesazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr694094630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sz..Gábor 2012.02.11. 20:10:32

Szia!

Sok sikert, kitartást kívánok az úszáshoz.
Hogy ne menjen el hamar a kedved, fogadd meg jó tanácsom: (gyógymasszőrként-sportmasszőrként dolgozom) minél hamarabb a helyes technika megtanulása, mert a vízből kiemelt fejjel való mellúszás (nagymama stílusban, hogy lehessen közben beszélgetni és a friss frizurának se legyen baja - ez nem rád vonatkozik) hihetetlen módon megerőlteti a nyakad, és ha nagyon lelkes vagy, akkor már viszonylag rövid idő alatt is komoly problémák lehetnek belőle.

Kicsit képzavaros példa, de mintha bemelegítés-nyújtás nélkül strandpapucsban állnál neki betonon futni.

Nagyon tudom ajánlani addig is időközben a direkt gerinctorna gyakorlatokat.
Pl:http://bookline.hu/product/product/home!execute.action?id=5772&type=82&_v=Gerinctorna_Kezdo

Minden jót!

effe 2012.02.11. 20:29:35

Gábor megelözött a kitartott fejes úszással kapcsolatban.
így csak azt kérdezem, melyik uszodában voltál?

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.02.11. 21:22:49

@Sz..Gábor: Szia! Köszönöm szépen,hogy írtál. Én is éreztem ma, hogy nem jó a nyakamnak, úgyhogy mindenképpen igyekszem megtanulni a helyes technikát.

@effe: A BVSC-ben voltam :)

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.02.13. 22:47:17

Épp ezt akartam én is mondani a nagymama-úszásról. A hátnak a hátúszás a legjobb, a helyedben azt próbálnám még a jó mellúszó-technika mellett.
A jó tempó - mint mindig - az úszásnál is relatív...

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.02.15. 05:59:56

@bencsikp: Most hétvégén kipróbálom a normális mellúszást, mert valamikor tanultam én azt, meg most megnéztem tubuson néhány videót, és összeraktam fejben,hogy kell. A hátúszás is jó lehet, azt is kipróbálom majd :)
Most amúgy a tempó abszolút nem volt lényeges, ennyi kihagyás után nem is lett volna értelme azzal foglalkozni. Inkább örültem annak, hogy végre elmentem és hogy megtettem 1200 métert :) És szerintem még egy jó darabig nem is fog izgatni, hogy milyen tempóval úszom.

pannonfunk 2012.02.27. 20:51:57

Szerintem én a hónapokat is összekeverném, de azért kipróbálom, hátha nem :) 1 km az 40 hossz, az 6 év és 4 hónap :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.02.27. 21:01:54

@pannonfunk: Ööö, ez hogy jött ki neked? 40 hossz hogy lehet 6 év 4 hónap? Én úgy számoltam,hogy egy oda-vissza egy hónap. Mert azt tudom követni, hogy most oda úszom, vagy vissza :D
A hónapokat egész jól tudtam követni amúgy, aztán már csak az éveket kellett számolnom, az meg nem esett nehezemre, mert nem úsztam olyan sokat :)

pannonfunk 2012.02.27. 21:24:40

@csiripiszli12: Ja, matematikus vagyok, nem tudok számolni :))) Na jó, akkor próbálkozzunk oda-vissza 1 hónap, akkor 20 hónap az 1 év 8 hónap? És ha 33-as medencébe megyek, akkor 3 hossz 100 m (kerekítve...), a 30 hossz 15 kör, az 1 év 3 hónap. Na jó, megpróbálom így :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.02.27. 21:28:13

@pannonfunk: Már megijedtem, hogy ennyire fáradt vagyok, hogy nem bírom követni a számításodat :)
Majd arra vigyázz, hogy november tájékától ne érezd nagyon hidegnek a vizet ;)

effe 2012.03.02. 16:12:29

én a 33-as medencében ötösével számolom a köröket. 3*5kör az 1km. így végülis 5-nél tovább nem kell elszámolni. azt meg már elég könnyű megjegyezni, hogy hanyadik 5-ös szettnél tartok.

de ha tudod, hogy milyen tempóban úszol, akkor részidő alapján is be lehet lőni hogy hol tartasz. ehhez persze egyenletes tempót kell tartani.

pannonfunk 2012.03.02. 16:25:29

@effe: Fogalmam sincs, hogy milyen tempóban úszom, sajnos... 5-10 éve úsztam a Balatonban párszáz métereket. De most eltökélt vagyok, hogy leúszon egy kilométert. Ez a 3x5 tetszik, talán jobban, mint a hónaposdi. Bár egy év három hónapig is jó úszni :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.03.02. 20:31:00

@effe: Nálam sajnos nem válik be a számolás, mert nagyon hamar elvesztem a fonalat. Múltkor kb. a 3. hossznál már nem voltam benne biztos, mennyit úsztam le, akkor találtam ki a hónaposdit. Sajnos ez futás közben is így van, ha köröket futok, kb. a harmadiknál elbizonytalanodom, hogy hányat is futottam :)Az elején, mikor elkezdtem futni, voltak olyan edzéseim, amikor hatszor kellett x percet futni és közben sétálni. Azt úgy tudtam követni, hogy mindegyik után egy ujjammal odébb tettem a kulcscsomómat :D

effe 2012.03.02. 22:05:05

@csiripiszli12: néha én is elfelejtem a számolást, de szerencsére az óra árulkodik :)
süti beállítások módosítása