Futok.

A blog egy kezdő futó kalandjairól szól; futásról és talán másról is.

Friss topikok

  • bellone: Futás a természeteben: túlkészülés, tudományoskodás, kudarc, kudarc, tapasztalat, kudarc, részsike... (2016.10.07. 20:48) Szelidi negyedszer, kicsit másképp
  • csiripiszli12: @regulat: Mondjuk ebben van valami :) Köszönöm a biztatást, legközelebb szerintem összekapom magam... (2016.05.04. 09:56) 2. Shakespeare-futás
  • csiripiszli12: @bencsikp: Köszi szépen! Igen, egyébként azért szerveztem így a külföldi utat, hogy futhassak egye... (2015.11.16. 14:56) Porto Family Run: 15 km az óceánnál
  • csiripiszli12: @BGy: Így teljesen érthető, hogy most nem a futás a fontos. Kívánom, hogy legyen boldog ez az új s... (2015.08.05. 09:13) UB félig
  • csiripiszli12: @pantomimes: Mondjuk az is igaz, hogy a hét alkalom nem volt olyan kevés. Az tényleg rossz lehet,... (2015.03.14. 21:55) Visszapillantó: 2015. február

2011.11.22. 08:10 csiripiszli12

Félmaraton puzzle – tanulságok

Címkék: félmaraton verseny tanulságok

A futótársak visszajelzései alapján kezd összeállni a kép, hogy miért is alakult úgy a vasárnapi félmaraton utolsó szakasza, ahogy alakult. Most a tanulságokat igyekszem összeszedni.

Első probléma a hideg volt. Először is, nem voltam eléggé felöltözve: alulra hiányzott még egy réteg. Nem vittem magammal még egy nadrágot – azt hittem, jobb idő lesz :S Szintén ezzel kapcsolatos, hogy a verseny 12-16. kilométere között lelassultam, ezáltal nem volt elég gyors a mozgásom a hőmérséklethez képest, elkezdtem kihűlni, ami aztán még tovább (és elég drasztikusan) visszavetette a tempómat. Ebből a szempontból lehet, hogy okosabb lett volna picivel gyorsabban kezdeni – ezt nem mertem bevállalni, mert attól tartottam, hogy nem bírom a tempót és idejekorán kipurcanok. Ez egy masszív félelmem, sokszor előjön. Szóval szükség lesz olyan edzésekre, amikor gyorsan kezdek és futok, amíg bírok, mert ez a korlát nagyon régről jön és most már ideje lerombolni.

Aztán a frissítés. Az első két helyen ittam egy kis izot, meg a végefelé, amikor már nagyon nem voltam jól, előkotortam valami madárlátta szőlőcukrot. Az utolsó frissítőponton nem ittam semmit, nem akartam lelassítani vagy megállni, mert attól tartottam, nehéz lesz elindulni. Ez a frissítés így kevés volt. Az a durva, hogy közben eszembe se jutott, hogy erre kicsit nagyobb figyelmet kellene fordítanom, nem is nagyon néztem, hogy enni mit lehetne a frissítőpontokon. Az eléhezés okozhatta a mentális szétesést az utolsó szakaszon.

Futástechnikai tanulság, hogy tudatosan figyelnem kell arra, hogy kicsit jobban előre döntsem a törzsemet futás közben.

Az eddigiekből egyértelműen sima hülyeség volt az alulöltözés és a frissítés hiánya. Hülyeségből jó vagyok, hoztam a formámat. Elsősorban mentális edzést igényel a tempó növelése és hosszabb távon kitartása, ott elsősorban a fejemben a gát, nem a testemben, azt gondolom. Mentális edzésnek amúgy jó volt az utolsó szakasz.

Felkészülésre további tanulság, hogy nem hagyok ilyen nagy távolságot az edzésen lefutott táv és a versenytáv között. Több hosszú futásra lesz szükség, köztük olyanokra, ahol a táv megközelíti a versenytávot, de azért nem feltétlenül éri el (és ezzel módosítok azon, amit a verseny után melegében írtam).

Nagyon köszönöm a visszajelzéseket, elsősorban Random_, Bencsikp és Pannonfunk kommentjeit, sokat segítettek, hogy megértsem, mi miért történt.

És egy utolsó tanulság, amire önállóan jöttem rá: a futás nem mindig sunshine reggae. Van, amikor csak utólag válik azzá :)

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvesazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr543402693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.22. 09:29:56

Én csak egyszer frissítettem, akkor is csak egy kortyot, engem nagyon zavart, hogy csak jéghideg víz és iso ital van, egy kortytól is éreztem a torkom. Értem, hogy nem lehet egyszerű forró teát adni, de legalább langyosat megpróbálhattak volna.

Nekem minden verseny vége nagyon kemény, tegnapelőtt ez hatványozottan igaz volt, mindig görcsölök a végén, mindig kész vagyok, mondjuk lehet, hogy valamit nem csinálok jól :) Én is fáztam amúgy, főleg a hátsó felem :)

Az ember mindig tanul valamit, első félmaratonodon jobb, hogy előjöttek ezek, mintha később jönnének elő.

effe 2011.11.22. 12:17:23

én most vettem a decathlonban téli nadrágot: belül bolyhos, kellemesen meleg, de semmi csilivili. nincs fényvisszaverő csík, nincs az alján cippzár. cserébe megfizethető.
ez alá szoktam venni boxer alsót. ezt legutóbb az aldiban vettem, aláöltöző anyagból van, igaz, hogy férfiaknak szánták, de tökéletes.
ha mem még hidegebb van, akkor ráveszem a nyári rövidnacimat.

a frissítést nem tudom, hogy ebben a hidegben hogy lehet jól megoldani. nem hiszem, hogy a jeges víz jót tenne, én legalábbis egy kortyot sem bírnék lenyelni belőle.
pedig jövőre én is szeretnék menni erre a versenyre, de így van egy évem kitalálni a megoldást. valaki szurkolót be kell szervezni termosszal a megfelelő helyre :)

eléhezés: a gél jó lenne, csak inni kell rá, így érvénybe lép az előző pont :)
gondoltam még a vitatigrisre, de az lehet, hogy túl nagy a futáshoz. és út közben az is kihűl.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.11.22. 14:13:03

@effe: sokszor olvastam, hogy szoktak ilyen technikai alsó alá boxert venni, én nem veszek semmit általában. Van egy alsóm, decathlonos, olyan meleg, hogy pluszban melegem is van benne, csak minuszokban használom.

Nekem a felsőruházat a gond, van egy polárszerű pulcsim, az nem tűnik túl jónak, nagyon beizzadok, van hosszúujjú technikai felsőm, az meg kevés lenne.

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.11.22. 14:41:58

@effe: Megírnád, melyik ez a téli nadrág? Arra gondoltam, h rövidgatyát szerzek (semmilyenem sincs) a sima nadrágjaim fölé, de most télen (nohát) nem árulnak rövidnadrágot. Szóval kellene egy futós téli, nem aranyáron. Köszi!

effe 2011.11.22. 15:13:06

@pantomimes: a polár pulcsikból is van vékonyabb, lehet, hogy az elég lenne. decathlonban mindenféle vastagságút lehet kapni.

@Simone Lewis:
www.decathlon.co.hu/HU/isolate-essential-futonadrag-190692176/

holnapután lesz a boráros téri adidas outletben nadrág leárazás, nem tudom, hogy van-e téli futónadrágjuk.
www.dunahaz.com/adidas

Simone Lewis · http://uccuneki.blog.hu/ 2011.11.22. 15:27:28

@effe: Köszi! Pont tegnap kaptam decathlon katalógust és ez azt hiszem benne is van, csak nem tudtam eldönteni, hogy vastag-e. Köszi :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.11.22. 22:33:44

@pantomimes: Igen, abszolút hálás vagyok, hogy ezt most így megtapasztaltam. Lehet, hogy furán hangzik, de tényleg :)

Amúgy nekem is jól esett volna valami melegebb ital, megértem, hogy nehéz ügy, de akkor is.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.11.22. 22:41:06

@effe: Bolyhos naci-tippet köszi, erre szükségem lesz :) Meg a többit is, körülnézek majd az aláöltözetek között.

Amúgy gélre nem is gondoltam, valahogy úgy vagyok vele, hogy nem vagyok én olyan profi futó, hogy ilyesmin egyáltalán gondolkodnom kelljen. Pedig tudom, hogy ez téma szokott lenni, a futóblogon is volt asszem, de ezekben én elveszek, a felét nem értem, a másik feléhez nincs türelmem :D

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.11.23. 09:17:36

@csiripiszli12: Jaj a téliesített nadrág az már ilyenkor kell! Abból egy is elég, nem kell többet egymásra húzni.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2011.11.23. 17:28:17

@pantomimes: Nyilván neked, mivel már sok hosszútávot lenyomtál, már egy félmaratonon nem kell feltétlenül energiapótlás. De első félmaratonon, pláne alulöltözve kifogy a fűtőanyag. @effe: Az iváson segíthet télen egy pulóver alatti kulacsöv, amiben talán nem hűl le annyira az ital. Persze ebben meg izzadni is lehet, szóval körülményes. Én nyáron rengeteget iszok futás idején, télen 25 km-ig elvagyok nélküle is.

pannonfunk 2011.11.23. 17:55:33

@bencsikp: Dettó. Meglepődtem, hogy 26 km-t letoltam pár hete egy korty víz és bármi evés nélkül. Nyáron meg... Mi volt Nike-on is, meg Spar-on is...

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.11.23. 21:05:23

@Raиdoм_: Igen, téliesített nadrágom sajnos még nincs (tavaly elvoltam úgy, hogy a hosszúra húztam egy háromnegyedest), de hétvégén veszek :)
süti beállítások módosítása