Futok.

A blog egy kezdő futó kalandjairól szól; futásról és talán másról is.

Friss topikok

  • bellone: Futás a természeteben: túlkészülés, tudományoskodás, kudarc, kudarc, tapasztalat, kudarc, részsike... (2016.10.07. 20:48) Szelidi negyedszer, kicsit másképp
  • csiripiszli12: @regulat: Mondjuk ebben van valami :) Köszönöm a biztatást, legközelebb szerintem összekapom magam... (2016.05.04. 09:56) 2. Shakespeare-futás
  • csiripiszli12: @bencsikp: Köszi szépen! Igen, egyébként azért szerveztem így a külföldi utat, hogy futhassak egye... (2015.11.16. 14:56) Porto Family Run: 15 km az óceánnál
  • csiripiszli12: @BGy: Így teljesen érthető, hogy most nem a futás a fontos. Kívánom, hogy legyen boldog ez az új s... (2015.08.05. 09:13) UB félig
  • csiripiszli12: @pantomimes: Mondjuk az is igaz, hogy a hét alkalom nem volt olyan kevés. Az tényleg rossz lehet,... (2015.03.14. 21:55) Visszapillantó: 2015. február

2012.10.19. 16:10 csiripiszli12

Bővítem a szókincsem: chondropathia genus

Címkék: orvos kihagyás

Ahogy írtam múltkor, voltam térdultrahangon, pont egy hete, ahol kiderült, hogy kezd kopni az üvegporc a térdemben. Új szóval lettem gazdagabb: a címben olvashatjátok, bonyolult lenne még egyszer leírni (amúgy remélem, ilyen módon nem sok szó kerül be majd a szókincsembe). Még aznap meg tudtam beszélni egy időpontot egy orvossal, e hét szerdára. A telefonban idős bácsinak tűnt, valahogy Weöres Sándorra asszociáltam róla. Aztán élőben is kiderült, hogy idős bácsi, régebben valamilyen válogatottnak volt az orvosa. Kikérdezett az előzményekről, megvizsgált, közben folyamatosan magyarázott. És akkurátusan feljegyzett mindent egy kartonra, kézzel.

térd.jpgSzóval a következő a helyzet. Valóban elvékonyodott az üvegporc, egészen pontosan a combcsont két pukliján levő porc (a képen fehér). Ezért fáj nyomásra mindkét oldalt. A szalagok rendben vannak, az ultrahang pedig kimutatta, hogy nincs nagy gáz, mert lehetne egy olyan elváltozás, amiben porcbontó anyag termelődik, de az nálam nincs. (Hogy ezt hogy hívják, azt elfelejtettem.) Szóval után kell pótolni a porc anyagát, és ha minden igaz, akkor rendben lesz a helyzet.

Kaptam porcerősítőt, Condrosulfot. Nemrég elkezdtem Proenzit szedni, arra egy legyintés volt a válasz. Egyelőre nem futhatok („Tudom, maga futni szeret. Majd fog. De most ki kell bírni.” – legalábbis ha nem akarok tíz év múlva térdprotézist. Nem akarok.). „Erősíteni viszont kötelező.” Felsőtestre mindent, a térdízületet kímélni kell, de gondolom, izomerősítést csinálhatok. A sportok közül jöhet az úszás, kivéve a mellúszást, és jót tesz a bringa.

Amióta komolyabban fáj a térdem, ez a mostani volt a harmadik próbálkozásom, hogy kiderítsek valamit, és most először érzem azt, hogy nem kell tovább keresnem. Viszont azóta eltelt két és fél hónap, talán gyorsabban is kideríthettem volna, mi a gond. Ha jobban visszamegyek az időben, akkor pedig meg kell, hogy állapítsam, hogy már korábban is fájt a térdem; akkor megoldottam pihentetéssel, jegeléssel, stb. Ez a tüneteket megszüntette átmenetileg, de azért csak újra és újra előjött a fájdalom.

Amit az eddigi tapasztalatok alapján máshogy csinálnék: korábban, az első komolyabb fájdalom jelentkezésekor elmennék diagnosztához (térdultrahangra). És csak utána mennék máshova, attól függően, hogy mi a gond. Ezzel sok felesleges kört megúsztam volna, és korábban kezdődhetett volna a tényleges gyógyulás.

Apropó, úszás: ma is voltam, és mivel a mellúszást nem csinálhatom, elkezdtük a gyorsúszást. Kiemelkedő pillanat ez: valami teljesen újat tanulni, amit még sose csináltam – igazán nagyszerű :)

Azt nem tudom, mikor futhatok újra, egyelőre nem kérdeztem. Azért remélem, jövőre a Borvidéken meg az UB-n már ott tudok lenni. Ha nem, akkor nagyon szomorú leszek :(

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvesazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr294858338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

almare 2012.10.19. 16:58:23

„Tudom, maga futni szeret. Majd fog. De most ki kell bírni.” - teljesen jó fej orvos. ja, sportolókkal dolgozott korábban, akkor végül is érthető, de jó ilyet olvasni.
az UB-ra már csak rendbe jössz, bár nem tudom, mennyi ideig tart egy ilyen.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.19. 21:05:07

@almare: Jó volt hallani is.
Nem tudom, mennyi idő lesz, meglátjuk majd. Állítólag kb. egy hónap porcerősítő után már lehet érezni a javulást. De ez valószínűleg nem azt fogja jelenteni, hogy akkortól már fogok tudni futni.

almare 2012.10.19. 21:16:43

@csiripiszli12: az könnyen lehet, de csodálkoznék azért, ha az UB-ra nem tudnál edzeni. de persze orvos dönt.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.19. 21:18:51

@almare: Nem is csak az UB, hanem Szekszárd - az májusban van, legalábbis gondolom, hogy akkor lesz, és mégiscsak egy félmaraton, nem is akármilyen...

almare 2012.10.19. 21:28:09

@csiripiszli12: tudom, de szerintem az se reménytelen. ha meg nem tudsz rá felkészülni, lesz még jövőre is, térded meg csak kettő van, sőt oldalanként csak egy :) a térdprotézis pedig nem terhelhető úgy, mint egy egészséges ízület :) dehát nem kell ezeket elmondanom, úgyis tudod.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.10.22. 19:35:56

@csiripiszli12: a másik ilyen szó amit nem kéne soha megtanulnia egyik futónak sem, az az iliotibiális szalag, úgyis olyan nehéz kimondani. :)
a gyorsúszás nagyon durva, iszonyat sok vizet nyeltem mire úgy-ahogy rájöttem hogy kéne...

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.22. 21:55:35

@rrroka: Igen, azt sem :)

Nekem inkább az a gondom a gyorsúszásnál is, meg úgy általában az úszásnál, hogy belemegy a fülembe a víz, és nem nagyon jön ki. Még annak idején egyszer fülészetre is kerültem emiatt, mondta a fülész, hogy kacskaringós a hallójáratom :) Meg az orromba is belemegy, bár ez már azért jobb egy fokkal, mint volt. Amúgy fura, most máshol van izomláz a karomban, mint múlt héten mellúszás után :)

almare 2012.10.22. 22:28:21

@csiripiszli12: van ilyen orrcsipesz, amit az orrodra tudsz rakni, és akkor nem megy bele a víz. ha megyünk majd a tízpróbásba frissíteni a téli futóruhatáram, tudsz venni.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.23. 06:19:30

@almare: Jól van. Nézek majd füldugót is, biztos van az is.

2012.10.26. 08:38:21

@csiripiszli12: Gyógyulj meg mihamarabb! Jó hogy sportolhatsz a sérülés mellett, bár nem értem miért rosszabb a mellúszás a térdízületnek...hmmm, érdekes.

Tiszta úszótagozat alakul ki a futóblog oldalakon! :)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.10.26. 12:30:39

@saaby.: Köszi szépen! :)

Azt mondták, azért, mert ott a lábtempóban van egy csavarodó mozdulat, ami nem tesz jót a térdnek, míg pl. gyorsúszásnál nyújtva marad a térd.

Amúgy ez tényleg vicces, hogy ilyen sokan kezdtünk úszni mostanában :)

gesztenyevirág 2014.06.01. 23:37:28

@csiripiszli12 jobbulást kívánok!!!
Kérlek írd meg az "idős bácsi" sportorvos nevét, aki ilyen jó fej és Weöres Sándorra asszociáltál róla! :) Fontos lenne a 16 éves lányomnak, aki 4 éves kora óta balettozni jár és minden szenvedélye a mozgás, de a térde mostanában nagyon fáj...

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2014.06.02. 08:30:52

@gesztenyevirág: Balázsi Sándornak hívják, itt megtalálod az elérhetőségét: www.macosz.hu/-dr-balazsi-sandor-profil.html
Amikor ezt a bejegyzést írtam, még nagyon a kezelés elején voltam. Utána kb. fél évig jártam hozzá, és nagyon nehéz volt, hogy nagyon sokáig (ez azt jelenti, hogy októbertől kb. áprilisig) nem engedett futni. De kibírtam, és utólag azt mondom, hogy igaza volt, mert azóta (lekopogom) nincs gond a térdemmel.
Remélem, a lányodnak is tud segíteni. Jobbulást kívánok a lányodnak! :)

gesztenyevirág 2014.06.15. 23:21:23

Köszönöm szépen az elérhetőségét Balázsi Sándornak. Erős, ügyes vagy, hogy kibírtad a nem-mozgást, nehéz lehetett ennyi időn át, de hát a cél motivált. Fel fogom hívni időpont miatt. Örülök, hogy Budapesten rendel, így nem kell messzire utazni e-miatt. :)Hálás köszönet a lányom nevében is, majd beszámolok az eredményről is, remélem lesz. :)
süti beállítások módosítása