Futok.

A blog egy kezdő futó kalandjairól szól; futásról és talán másról is.

Friss topikok

  • bellone: Futás a természeteben: túlkészülés, tudományoskodás, kudarc, kudarc, tapasztalat, kudarc, részsike... (2016.10.07. 20:48) Szelidi negyedszer, kicsit másképp
  • csiripiszli12: @regulat: Mondjuk ebben van valami :) Köszönöm a biztatást, legközelebb szerintem összekapom magam... (2016.05.04. 09:56) 2. Shakespeare-futás
  • csiripiszli12: @bencsikp: Köszi szépen! Igen, egyébként azért szerveztem így a külföldi utat, hogy futhassak egye... (2015.11.16. 14:56) Porto Family Run: 15 km az óceánnál
  • csiripiszli12: @BGy: Így teljesen érthető, hogy most nem a futás a fontos. Kívánom, hogy legyen boldog ez az új s... (2015.08.05. 09:13) UB félig
  • csiripiszli12: @pantomimes: Mondjuk az is igaz, hogy a hét alkalom nem volt olyan kevés. Az tényleg rossz lehet,... (2015.03.14. 21:55) Visszapillantó: 2015. február

2014.12.31. 21:20 csiripiszli12

Visszapillantó: 2014

Címkék: visszapillantó

Az idei év is elég furcsára sikerült futás szempontjából, a tavalyihoz hasonlóan. A térdsérülésem rendbejött (lekopogom), helyette volt egy nagyon fura csípőfájdalom, ami az év nagy részét meghatározta.

A számok

Ha számszerűsítem, idén kicsivel több, mint 300 km-t futottam (314 km), ami valamivel több, mint a tavalyi. Ennek nagy részét március és július között; akkor is fájt a csípőm, de futás közben nem, és utána gyorsan helyrejött. A Szeliditó-futás után viszont beláttam, hogy ez így nem oké, így aztán szeptember és december között összesen 13 km-t futottam, rövid futásokon próbálgattam, hogy mennyit bírok fájdalom nélkül.

Szóval ez a csípőfájdalom…

… márciusban jelentkezett először, aztán a Szelidi-tó-futáson ugye a második kört már nem bírtam futni, hanem sétáltam, ezért aztán utána elmentem végül orvoshoz vele. Kiderült, hogy levált a csípőcsontom egy darabkája. Aztán az is kiderült, hogy nem sok mindent lehet vele csinálni – várjak, amíg visszaforr, ez lehet akár egy év is. Közben futhatok, ha nem fáj, meg óvatosan mozoghatok. De hát fájt. November elején már annyira, hogy 12 perc futás után le kellett állnom. És akkor elmentem újra orvoshoz, megröntgenezték, nem találtak semmit. Aztán csak fájt, már nyugalomban is, így hát decemberben elmentem újra, amikor is az orvos megnézte újra a novemberi röntgenfelvételt, és kiderült (én is láttam a felvételt), hogy tulajdonképpen a csont már összeforrt, tehát gyógyultnak tekinthető. Kaptam rá valami fizikoterápiát, ezt majd januárban kezdem, de az orvos azt mondta, hogy elvileg a csípőmtől akár futhatok is. Futottam is azóta egyet, kb. 25 percet, és nem akarom elkiabálni, de kicsit sajgott ugyan, de nem volt nagy gond, közben sem és utána sem. Ez utóbbi nagyon fontos, mert korábban, az őszi próbafutásokon az volt a jellemző, hogy futottam egyet (kevesebb mint húsz percet), közben is fájt, és utána egy-két napig sántítottam.

Futás helyett

Mivel futni nem tudtam, de nem akartam tunyulni, kipróbáltam a nordic walkingot. Olyan szempontból bevált, hogy akár két órát is tudtam mozogni anélkül, hogy bármi fájdalmat éreztem volna közben vagy utána, olyan szempontból viszont nehézkes, hogy mivel szeretném „szabályosan” csinálni, aszfalton az nem megy: idegenkedem a gumitappancs használatától. Emiatt olyan helyet kell keresnem, ahol föld van – az igazi a budai hegyek lennének, de oda macerás kijutni, a másik megoldás a park. Jobb híján ott szoktam, már amikor rávettem magam, mert azért nehezebben szánom rá magam, mint a futásra. Ettől függetlenül tényleg jó dolog; egyszer voltam Érden edzésen Magdinál, nagyon jó volt és sokat tanultam. Jövőre szeretném majd sűríteni.

A tanulságok

Azért ez a fájdalom több dolgot is megtanított (meg az előzőek, mert végülis lassan két és fél éve nem bírok rendesen futni a különböző sérülések és egyéb nyavalyák miatt). Méghozzá azt, hogy lehet, hogy én futni szeretek igazán, de nem elég csak futni, mert egyoldalúan terhelem a szervezetemet, és az visszaüt. Tornázgattam ugyan itthon hébe-hóba, de az nem az igazi. Tehát múlt héten vettem egy uszodabérletet, azt tervezem, hogy heti egyszer úszok majd. Illetve kerestem egy Pilates-helyet, ahol a nekem megfelelő időpontokban is vannak órák; ezen a héten voltam is már órán, hosszútávon pedig heti két Pilatest szeretnék beiktatni (már megkerestem a helyüket az órarendemben). Emellett persze a futást is újra, ahogy tudom, meg időnként jöhet a nordic walking. Tehát egyrészt többet szeretnék mozogni, mint az elmúlt évben, másrészt pedig változatosabb formában.

Az élmények

Azért hogy ne csak a sérülésekről és az azzal kapcsolatos dolgokról essen szó, idén, bár csonka volt a futóév, azért volt pár emlékezetes futás. Legjobban sikerült egy tematikus futásom volt, ezt minden szempontból az év legjobb futásának tartom. A tervezett két verseny közül egyre tudtam elmenni, a Szeliditó-futásra, ami nem volt olyan ütős élmény, mint a tavalyi, viszont tanulságos volt. Közösségi futásra egyre mentem el, a nőnapi futásra, kedves élmény volt.

Pár szó az étkezésről

Említettem itt a blogomon is, hogy augusztusban elég fontos változások történtek az étrendemben: a glutént, tejet (tejtermékeket), tojást és élesztőt kizártam az étrendemből. Azóta egyéb vizsgálatokon is átestem, lényeg, hogy azóta az is kiderült, hogy a gyümölcscukrot sem bírom megemészteni. Ez már kicsit sok volt, így dietetikustól kértem tanácsot. Egyszer már voltam nála, akkor meghallgatta az előzményeket, de a konkrét tanácsadás még hátravan, hát, kíváncsi leszek rá. Már csak azért is, mert közben úgy döntöttem, hogy szeretnék visszatérni a vegetáriánus étrendre, ha megoldható, hogy a szükséges tápanyagokat hús nélkül is tudjam biztosítani. Szóval ez még alakulóban van. De az a tapasztalatom már megvan, hogy ezzel az étrenddel jobban érzem magam, és fogytam is, augusztus óta kb. 4-5 kilót.

A tervek

A tervek egy részéről már írtam: több mozgás (heti egy, maximum két pihenőnappal) és többféle mozgásforma. Szeretnék újra rendszeresen és fájdalom nélkül futni. Versenyt és egyebet egyelőre nem tudok tervezni, de ha minden jól alakul, akkor szeretnék ott lenni Szekszárdon a Borvidék valamelyik távján, illetve a Szeliditó-futáson.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://kedvesazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr477027239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2015.01.05. 14:04:37

Úgy látom te is hasonló cipőben jársz, mint én. Én is más sportokra "kényszerülök" és valahogy az a tanulság jön le, hogy a futás nagyon egyoldalúan mozgatja meg a testet, kell más is. Én most TRX edzésekre és squasholni járok, persze futok is, néha fáj a nyakam tőle, néha nem, néha megy, néha nem.
Úgy érzem el kell engedni a korábbi futóeredményeket, nem fogok már maratont futni, kár érte, de ez van. Más sportok viszont új kihívást jelentenek, ez azért jó.
A nordic walking jó lehet, az utolsó futásomon vettem észre egy nagyon fontos dolgot, keveset mozgatom a felső testem, próbáltam erre figyelni és egyből érzem is a változást, gondolom a nordic walkinnál a felső test mozgatására a bot miatt rákényszerülsz.

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2015.01.05. 22:04:45

Szomorú, ha valaki szeretne futni, de nem tud. Remélem, idén elkerülnek majd ezek a sérülések és újra mehetsz futni!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2015.01.05. 22:38:02

@pantomimes: Igen, szerintem is érdemes elfogadni az új helyzetet, és emellett megtenni mindent, amit lehet. Tényleg, a szédülésed megszűnt már?
A nordic walkingnál az az érdekes, hogy nemcsak hogy mozgatod a felsőtestedet (az is igaz), hanem egy csomó terhet leveszel a lábadról azzal, hogy a bot segítségével igazából a karod diktál.
Remélem, idén egyensúlyba tudod hozni a különböző mozgásformákat, és örömödet is leled bennük! És talán a futás is megmarad, ha nem is a korábbi szinten.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2015.01.05. 22:40:10

@bencsikp: Köszi szépen! Egyelőre nem mondok semmit, mert korai lenne, és nem akarom elkiabálni, de idén már kétszer voltam futni (igaz, nagyon óvatosan és rövideket), és nem fáj semmim :)

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2015.01.06. 10:31:39

@csiripiszli12: tulajdonképpen a szédülés megszűnt, inkább kimerült vagyok mostanában sokszor, ilyenkor nem megy a futás, mondjuk ez érthető is. Elindulok, aztán sokszor belesétálok és még úgyis csak 10 alatti km jön össze. Azért próbálom összeszedni magam, az UB-n kívül más versenyem nem lesz idén szerintem.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2015.01.07. 09:31:50

@pantomimes: Hát, kimerülten tényleg nem lehet, vagy inkább nem nagyon érdemes futni. Az viszont jó, hogy a szédülés megszűnt. Remélem, az UB-ra azért fel tudsz készülni úgy, ahogy szeretnéd!

effe 2015.01.07. 09:36:12

az étkezés változtatásra miért volt szükség? milyen vizsgálatokon voltál?

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2015.01.07. 10:35:11

@effe: Augusztusban voltam egy ételintolerancia-vizsgálaton, ott kiderült, hogy egy csomó mindenre érzékeny vagyok (tojás, tej, glutén, élesztő, de még ilyesmi is, hogy borsó, nektarin...). Ezeket kiiktattam az étrendemből (a laktózt már korábban, mert arról tudtam, hogy laktózérzékeny vagyok), de nem szűntek a tüneteim, ezért újra elmentem orvoshoz, egy magán gasztroenterológushoz. Egyrészt az összes korábbi vizsgálatomat megismételtette (laktóz- és gluténvizsgálatokat, mert valami gond mindegyikkel volt), emellett fruktózt is vizsgáltatott, meg csinált gyomortükrözést és vékonybélbiopsziát (az egy élmény volt, egyetlen pozitívuma, hogy rövid ideig tartott). Ja, kért csontsűrűség-vizsgálatot is, mert a gluténérzékenységnek gyakori szövődménye a csontritkulás. Az ételintolerancia-vizsgálatról az volt a véleménye, hogy orvosilag nem alátámasztható, tehát hogy csak annak alapján ne zárjak ki semmit. De a gluténvizsgálat miatt egy hónapig visszaterheltette a glutént (újra ennem kellett rendes lisztes dolgokat), és ekkor megtapasztaltam, hogy rosszabbul vagyok, ha ilyesmit eszem. Szerencsére nem a "normál" lisztérzékenységem van, hanem egy enyhébb gluténérzékenység, meg laktóz (az most is kijött) és fruktóz (ezeket kilégzéses tesztekkel vizsgálták, nem fájdalmas, csak sokáig tart, és ha érzékeny vagy az adott cukorféleségre, akkor a vizsgálat alatt rosszul lehetsz, mert a lényeg, hogy éhgyomorra megitatnak egy adagot az adott cukorféleségből töményen). Úgyhogy a vizsgálatok után visszatértem a gluténmentes étkezéshez, és változatlanul nem eszem tejet, tojást, élesztőt. Ami új, az a fruktóz, az azért kellemetlen, mert szinte minden gyümölcsben és zöldségben van, ezért kellene, hogy tudjak végre beszélni a dietetikussal. A hústól bezzeg nincs semmi bajom, azt viszont nem eszem szívesen.

BGy · http://babosi.blog.hu 2015.01.18. 18:32:09

Én is gondolkodom, hogy a futáson kívül még valamit kellene sportolnom, de nem visz rá a lélek. Itthon kellene tornázgatni, de lusta vagyok. Pedig reggel-este 20-30 fekvőtámasz már embert formálna belőlem. Az UB-t párban futom, meg fogunk dögleni. :)))

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2015.01.18. 20:55:49

@BGy: Én is így voltam vele, de a sok sérülés és kihagyás megtanította, hogy valamit máshogy kell csinálnom. Vagy legalábbis érdemes :)

Hú, ez tökjó! Jó felkészülést! :)) Az UB-n én most még csak gondolkodom, csapatom még nincs, igaz, nem is nagyon kerestem még. Eszembe jutott az is, hogy bringával kéne végigmenni. Igaz, hogy mostanában nem bringáztam, úgyhogy ez durva lenne :)