Futok.

A blog egy kezdő futó kalandjairól szól; futásról és talán másról is.

Friss topikok

  • bellone: Futás a természeteben: túlkészülés, tudományoskodás, kudarc, kudarc, tapasztalat, kudarc, részsike... (2016.10.07. 20:48) Szelidi negyedszer, kicsit másképp
  • csiripiszli12: @regulat: Mondjuk ebben van valami :) Köszönöm a biztatást, legközelebb szerintem összekapom magam... (2016.05.04. 09:56) 2. Shakespeare-futás
  • csiripiszli12: @bencsikp: Köszi szépen! Igen, egyébként azért szerveztem így a külföldi utat, hogy futhassak egye... (2015.11.16. 14:56) Porto Family Run: 15 km az óceánnál
  • csiripiszli12: @BGy: Így teljesen érthető, hogy most nem a futás a fontos. Kívánom, hogy legyen boldog ez az új s... (2015.08.05. 09:13) UB félig
  • csiripiszli12: @pantomimes: Mondjuk az is igaz, hogy a hét alkalom nem volt olyan kevés. Az tényleg rossz lehet,... (2015.03.14. 21:55) Visszapillantó: 2015. február

2011.12.31. 22:33 csiripiszli12

2011 mérlegen

Címkék: összesítés

Eltelt az első teljes futóévem, legyen akkor egy kis összegzés [most, hogy elkészült… bazi hosszú lett], milyen is volt ez az év a futás szempontjából.

Annyi háttérinfó talán belefér, hogy a futás számomra több mint szabadidős tevékenység. Tavaly kezdtem el futni, nyáron. Az előtte nyártól idén nyár elejéig tartó két éves időszak olyan volt, mintha dózerrel végigmentek volna az életemen: ami volt, az elveszett, ami nem volt, nem is lett – nem tudom, kinek van meg, hogy ez milyen… Nem vidám, viszont tekintsük úgy, mint egy érdekes kísérletet arra, hogy mit lehet így az emberélet felénél kicsit túl újjáépíteni gyakorlatilag a nulláról. A futás már a romok alól bújt ki, és a legnagyobb eredménye ennek az évnek, hogy még mindig futok, és még mindig szívesen futok, pedig nem feltétlenül szoktam kitartó lenni ilyesmiben.

No, de vissza a futáshoz. Nézzük először a számokat, aztán minden mást.

1.       A számok

A könnyebb áttekinthetőség kedvéért gyártottam egy táblázatot, íme:

 

* Most este még poénból kimentem futni 338 métert, hogy az éves összes teljesen kerek szám, 888,888 km legyen, de az összesítést így hagyom, mert ez a spontán adat :)

2. Minden más

Sérülések – egyensúly és edzésterv

Nahát, anélkül, hogy mélyebb elemzésbe bonyolódnék, az látszik, hogy elég hektikus volt az év. Az év első részében elég sokat ki kellett hagynom, általában térdfájás miatt. Tavasszal igyekeztem növelni az edzések számát, meg a megtett táv is akkor lett nagyobb, de ez júliusra visszaütött, akkor volt egy nagyobb kihagyásom. Az is kiderült akkor, hogy lúdtalpam van, ezzel kb. egy hétig foglalkoztam intenzíven, azóta sem. Ősszel vettem egy új cipőt, kicsit erősebb alátámasztással, mint a korábbi, de ennyi.

A fő kérdés persze az volt, hogy mi az oka annak, hogy ennyit vagyok sérült. Ezzel kapcsolatban a következő tanulságai voltak ennek az évnek. Az egyik kérdés az, hogy mi is a futás helye az életemben; nyilván ez meghatároz elég sok mindent. Sajnos hajlamos vagyok, vagy legalábbis sokáig hajlamos voltam végletes lenni: ami nagyon fontos volt, az túlzottan az volt. Ahogy látható, áprilistól júniusig gyakorlatilag minden másnap futottam – ez túlzás volt, a felkészültségemhez és az edzettségemhez képest mindenképpen. Az egyensúlyhoz Random_ csapattársam segítségével sikerült kicsit közelebb jutnom: egyrészt a példáján is láttam, hogy heti három edzéssel is el lehet érni a kitűzött célt, másrészt akkoriban elég sokat beszélgettünk is ezekről a dolgokról. Augusztus óta kb. heti háromszor futok, néha kevesebbszer, és ez így most jó. Volt olyan is, hogy kihagytam vagy félbehagytam edzést azért, mert a testem jelzéseire figyeltem – ez korábban elképzelhetetlen volt.

A sérülésekkel kapcsolatos másik segítséget Rrrokától kaptam, a hosszútáv blogon. Áprilistól elkezdtem egy edzéstervet a tempó növelése érdekében, aztán később egy másikat, amivel a Nike félmaratonra készültem volna. Ezekben az edzéstervekben heti négy edzés volt előírva – és ha kimaradt egy, amire elég jó esély volt, akkor igyekeztem pótolni. Ez nyilván azzal járt, hogy feltorlódtak az edzések; a végén aztán egy jó kis tripla szigetkör után júliusban ki is kellett hagynom vagy három hetet. Rrrokától aztán megtudtam, hogy kihagyott edzést nem pótolunk – ez az infó kisebbfajta megvilágosodással járt számomra, pláne, hogy azt is elmagyarázta, hogy hogyan lehet az edzéstervet variálni, úgy, hogy az jó legyen.

Edzésterv vagy örömfutás

Ha már edzésterv: a másik dilemma idén az volt, és végülis már megint kilyukadtam annál a kérdésnél, hogy miért is futok – szóval hogy a teljesítmény a fontos, vagy az, hogy örömmel fussak. Ha ránézek a nem egész másfél éves futómúltamra, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy fontos nekem az, hogy célokat tűzzek ki. Ezek gyakran versenyek formájában jelennek meg, amikor hosszabbat futok, mint korábban; vagy éppen az (lenne) a cél, hogy gyorsuljak. Ezekre a célokra sokan edzéstervekkel készülnek – én is kipróbáltam ezt a műfajt, de azért valahol nem az igazi. Annyi minden muszáj dolog van amúgy is, annyi kötelesség – tényleg ezt akarom, hogy a futásból is az legyen? Ugyanakkor céljaim vannak, és felfoghatnám úgy is, hogy az edzésterv a célok elérésének a leghatékonyabb módja… Szóval ez dilemma, amit még nem oldottam fel.

A siófoki félmaratonra edzéstervvel készültem – azt nem mondanám, hogy betartottam, mert nem lenne igaz, de igyekeztem. De alig vártam, hogy vége legyen, és futhassak úgy, ahogy jól esik. És nekem úgy tűnik, úgy esik jól, ha sokat futok lassan. Decemberben ami nem társas futás volt, az mind 10 kilinél hosszabb táv volt, ráadásul néhányszor terepen. Volt egy 15,3, részben terepen, aztán egy másik 15, aztán négy kör a Hungaroringen (17,24), aztán a Balboa, aztán egy 10,13, egy 19,5 meg egy 12,73 km – ez látszik is a decemberi adatokon. (Remélem, ez a távnövelés nem fog visszaütni sérülés formájában – azért kicsit tartok ettől, bár egyelőre szerencsére nem úgy néz ki.)

Ez a dilemma tehát megoldatlan egyelőre – és fontos lenne hamarosan valami kompromisszumot kötni magammal, mert a két kiemelt versenyemmel a jövő évre is feltettem a lécet magamnak.

Ami nem sikerült: gyorsulás

Na, ez az, ami nem sikerült idén – na jó, rövidebb távon picit már gyorsabb vagyok, mint év elején, de nem számottevően. Valószínűleg az a baj, hogy nem szeretek gyorsan futni – vagyis tudom, hogy ha sikerülne egy gyorsabb tempóra átállnom, akkor utána az lenne a szokott tempóm, csak valahogy az átmenetet nem tudtam megcsinálni idén. A leggyorsabb 5 km-em 31 perc volt – utána úgy megfájdult a térdem, hogy egyrészt öt napig nem tudtam futni, másrészt azonnal vettem egy új cipőt… Szóval ez marad jövőre.

Futás társaságban

És elsősorban most már nem azért fontos, hogy a tempót tudjam növelni, mert jön a csúnya záróbusz (bár a szekszárdi félmaraton esetében azért számon tartom a szintidőt..), hanem azért, mert ugyan alapvetően egyedül futok, de idén megtapasztaltam, hogy milyen jó az, ha néhányan együtt futunk. Nem sokan: pont a mai szilveszteri futóklubos rendezvényen gondolkodtam el azon, mit is keresek annyi ember között, amennyit át se látok. Csak néhányan: 2-3 ember; ez az a társaság, ami számomra kellemes. Ahhoz viszont, hogy ehhez hasonló élmények legyenek jövőre is, fontos lenne a tempómat növelni, mert jelenleg csak nálam gyorsabb futók vannak az ismerőseim között, és nem jó érzés, hogy miattam sokkal lassabb tempóra kényszerülnek, ha együtt akarunk futni, és az sem jó, hogy kimaradok a közös futásokból a lassú tempóm miatt.

Ha már a társaság szóba került: az idei év legfontosabb futással kapcsolatos eseménye volt számomra az UB. Véletlenül és hirtelen jött, hogy 9 addig ismeretlen futótárssal egy csapatban találtam magam. Kb. két hét alatt csapattá alakultunk: nagyon jó volt készülni a versenyre, maga a verseny is. És úgy tűnik, hogy lesz, ami túlmutat ezen az éven: úgy tervezzük, hogy jövőre az idei csapatból öten így ötösben futjuk körbe a Balcsit. És nyilván azóta is tartjuk a kapcsolatot valamennyire, és ez fontos nekem.  

Eredmények

Jut eszembe, pár szót az eredményekről is. Ma részben azért mentem el a futóklubba a szigeten, mert kíváncsi voltam, hogy január 2-án milyen terveket is írtam le idénre. Arra emlékeztem, hogy a Vivicittà volt az egyik – ezt sikerült is teljesítenem, a sérülések ellenére, egy jó hangulatú versenyen (11,2 km, 1:21:00 alatt).

Az UB-t már említettem. Az nem csak a csapat miatt volt jó, hanem magamhoz képest jót is futottam, olyannyira, hogy a délután futott eredményemet ma is elfogadnám (7,3 km 43:11 alatt).

A harmadik pillér idén a novemberi siófoki félmaraton volt. Ez volt az első félmaratonom, 2:38:48 lett az időm. Elsősorban azért volt emlékezetes ez a verseny, mert nagyon sokat tanultam belőle és nagyon megküzdöttem vele. Amúgy a másik tervem idénre, amit januárban leírtam, az Siófokon a félmaraton teljesítése két részletben – ezt úgy tűnik, túlteljesítettem (vagy alacsonyra tettem a lécet januárban, de ezt most hagyjuk).

Küzdelem

Ha már itt tartok, valami miatt ez az ősz a küzdelem időszaka volt számomra. Kezdődött egy sima sérüléssel szeptemberben a Nike félmaraton előtt: a váltópontra menet elestem az utcán, térdem, könyököm lehorzsolódott, egyik térdem fel is szakadt. A versenyt trióban futottuk, lefutottam a távomat.

Aztán jött az első túrám október végén, ami valahogy szintén küzdősre sikerült. Viszont azóta biztonságban érzem magam az erdőben, valahogy tudom, hogy több helyzetet meg tudok oldani, mint gondolom.

A félmaratonról már írtam eleget; megküzdöttem vele, de meglett.

És végül a Balboa-kör decemberben, ami tökjó élmény volt, nem éltem meg küzdősen. Azért sorolom mégis ide, mert a túránál és a félmaratonnál néhány olyan dolog okozott nehézséget, amire nem voltam eléggé felkészülve, vagy sima hülyeség volt. A nike félmaratonnál is sima hülyeség volt, hogy nem indultam el időben. Viszont a Balboa egyértelműen nehezebb annál, amit most tudok teljesíteni, kívül esik a komfortzónámon; ezért is fontos, hogy bevállaltam, hogy megcsinálom. Jó mérce lesz majd.

Az aszfalton túl

És elérkeztünk ahhoz, ami az egyik legfontosabb dolog volt számomra idén. Sokáig csak aszfalton futottam, aztán volt egy verseny terepen, a Samsung, ahol szakadó esőben futottam hét kilit, és a célban kis híján káromkodtam, de egy óra múlva legszívesebben újra futottam volna ugyanott. Sokáig nem jött össze utána, hogy terepen fussak, viszont közben rájöttem, hogy hegyeken szeretnék futni. Aztán egyszer futottunk hármasban terepen hegyen; később aztán egyedül is mentem, aztán jött a már emlegetett Balboa. Szóval jövőre szeretnék többet futni terepen.

Idén belekóstoltam a túrázásba is, a Piros 35-öt teljesítettem. Tanulságos volt; bár az egyik tanulsága épp az volt, hogy nem biztos, hogy egyedül neki kéne indulnom legközelebb… Szóval ezt majd meglátjuk, mert azért jó az erdőben.

Összességében…

… azt mondanám, hogy jó év volt ez így. Tanulságos. Azt gondolom, hogy sok mindenben sokat fejlődtem, ugyanakkor van is még hova fejlődni.

Fontos változás tavalyhoz képest, hogy most már vannak körülöttem futótársak. Néhányukkal ismerjük egymást, másokkal személyesen még nem találkoztam. Köszönöm a jelenléteteket és a támogatásotokat!

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvesazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr803510452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.01.02. 06:40:58

Örülök, hogy hasznos volt a tanácsom!
Nagyon egyetértek azzal, hogy kis társaságban jó futni, 2-3-4 ember a kezelhető, barátságos mennyiség. Örülök, hogy így pörög a nike futóklub, de én el nem tudnám képzelni, hogy versenyeken kívül sok-sok ember közé menjek futni.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.02. 07:12:47

@rrroka: :)
Igen, ezzel kapcsolatban kicsit kettősség van bennem, mert tökjó, hogy sokan vannak a futóklubos rendezvényeken, mert ez azt jelenti, hogy sokan futnak, viszont azt is tapasztalom, hogy nekem ez nem jó. A szilveszteri rendezvény nekem abszolút sok volt, nem tudom, mikor leszek képes legközelebb ilyesmire elmenni. Újévre is azt terveztem eredetileg, hogy elmegyek Rabbit Run-ra, aztán inkább futottam egyet egyedül a hegyekben...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.01.02. 09:54:12

@csiripiszli12: egyébként a szigeten klub nélkül is sokan vannak, én szeretek más futókkal összetalálkozni, de azokat a helyzeteket szeretem igazán, amikor van értelme odaköszönni egy hellóhajrát, a szigeti mennyiségnél meg nincs.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.02. 10:39:38

@rrroka: Persze, nekem is csak a mennyiséggel volt a gondom. Az kimondottan jól esett, hogy tegnap találkoztam futókkal a hegyen, meg az is, hogy az ismeretlenekkel is köszöntünk egymásnak.

BGy · http://babosi.blog.hu 2012.01.02. 11:49:27

Edzeni én egyedül szeretek. Saját tempó, gyorsulás, lassulás, nem kell figyelni másra. Terep futóversenyen és teljesítménytúrán is voltam egyedül, de versenyre inkább kis csapatommal szeretek menni. Hárman vagyunk, néha négyen, együtt tudunk mozogni, nincs klikkesedés. :)))
A 2011. év nekem szenvedős volt futás szempontjából. Terepen erősödtem, aszfalton gyengültem. Összeszedem magamat, mert mingyá' itt a bécsi maraton, ott valamit mutatni kell.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.02. 16:09:56

@BGy: Többnyire én is egyedül szeretek futni, mert így nem tartok fel senkit :) de néha jól esne pár emberrel együtt futni, csak úgy.
Amúgy láttam a videótokat, jó lehet így együtt menni versenyekre :)

Érdekes, amit írsz, hogy nem egyforma volt a fejlődésed terepen meg aszfalton. Ennek lehet valami oka?
A bécsi lesz az első, ugye? Hát, akkor hajrá! :)

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.03. 15:40:20

Szombaton lesz a BUÉK 20 túra amit részben a Balboa útvonalán is megy. Ideális rövid túra, ha érdekel próbáld ki!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.03. 17:02:21

@Raиdoм_: Köszi, hogy szóltál! Jónak tűnik, el kéne mennem, csak kicsit tartok tőle. De majd meglátom.

bellone 2012.01.04. 11:12:54

Az edzésterv témában nekem az vált be, hogy építettem egy pofonegyszerű rendszert (a rendszeresség egyrészt nemesíti a jellemet, másrészt a szervezet könnyebben leküzdi a stresszt). Kedd és csütörtök edzésnap, plusz hétvégén (általában vasárnap) egy hosszú. (6-6-13 km-el indultam, a távokat 6 hetente fokozatosan emeltem.)

A napokat általában betartom, de ha kell, simán át lehet helyezni bármelyiket (kivéve, ha a keddi és a csütörtöki egyszerre kerülne szerdára...:)) Ha heti háromnál többet futok, az összes plusz nap könnyű/regeneráló futás (<140 avg hr). Ha erősítés, gyorsítás van a kedd és csütörtök átvált feladatos edzésre (fartlek, résztáv, futósikola, ezeket szeretem elsumákolni), egyébként ez is főleg jóleső futás.

Hosszú futás utáni napon regeneráló tempóban szintén lehet futni, sok gimnasztikával kiegészítve nagyon jótékony lehet.

Keresztedzésként, ha jó a technikád és nem az életben maradásért küzdesz, nagyon jó az úszás, szauna kombó. Ha urasan akarod ugyanezt, áztasd magad valami jóféle termálvízben.
További sok örömöt kívánok a futáshoz!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.04. 18:23:47

@bellone: Köszönöm a tippeket és a jókívánságot! :)
Én is igyekszem majd valami rendszert vinni a dolgokba, jövő héten talán letisztul az időbeosztásom a következő félévre, és úgy könnyebb lesz. A hétvégi hosszút én is szoktam, de ezen kívül most más rendszer nincs, most csak jóleső futásokat csinálok :)

Érdekes, amit írtál a három edzésen túli könnyű futásokról. Épp mostanában más is azt mondta, hogy érdemes lenne a három nap mellé még valamit beiktatni, vagy még futást vagy más mozgást.

A keresztedzéseken most gondolkodom. Úszni nem szoktam (lehet, hogy majd idővel, mert azért jó lehet :)), de újrakezdhetném a táncot vagy/és a jógát. Meg tornázhatok is, ezt tegnap már el is kezdtem.
Neked is örömteli futásokat kívánok! :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.01.04. 19:00:43

@bellone: ez egy nagyon jó szisztéma, én is hasonlóban gondolkodom a félmaratoni edzéstervem után, majd meglátom mi lesz belőle. kedd-szerdán egy résztáv, vasárnap meg egy hosszú, közte kényelmes futások, mondjuk rt-10-10-5-15.

bellone 2012.01.05. 11:41:02

@csiripiszli12: Nem arra gondoltam, hogy fuss háromnál többször. A 3 szerintem egy jól kezelhető alap lehet, amihez még nem kell fanatizmus, de van idő pihenésre is. Az a lényeg, ha többet futsz az lehetőleg ne legyen megerőltető, a regeneráló tempó (sok gimnasztikával) pedig rásegíthet a pihenésre.:)

@rrroka: Azért jók a fix napok, mert hiába kísért meg az ördög, belenézek a határidőnaplómba és visszautasítom: -Átehetnénk egy másik napra?;)

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.05. 14:27:04

@bellone: Köszi a pontosítást, így már teljesen érthető :)

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.05. 15:19:26

@rrroka: @bellone: Én most kétheti edzéstervet szeretnék kipróbálni. Azaz hétfő-szerda-péntek-vasárnap egyik héten. Másik héten kedd-csütörtök-szombat. Szerintem van benne lehetőség, legalábbis az én igényeimnek. Mégse heti négy futás, de több mint a heti három. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2012.01.05. 18:12:32

@Raиdoм_: vagyis minden másnap futsz? :)

@bellone: nagyon jókat írsz! :) én is azt szeretem a tervekben, hogy az edzésekhez alakítom a dolgaimat, nem a napi teendők után próbálok bezsúfolni egy futást.

bellone 2012.01.05. 18:34:28

@rrroka: Kösz, de sokkal jobb szájízzel fogadnám el, ha két "T" betűt írtam volna. Bár ha valami finomat átehetnék, attól is javulhatna (a szájíz). Inkább futni megyek.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.05. 18:39:12

@bellone: Beleolvastuk, ami nem volt benne :) Legalábbis én, hogy más nevében ne beszéljek :)

bencsikp · http://ennyirefutja.blog.hu 2012.01.07. 10:21:06

No, csak most jutottam el ide. Jó volt olvasni az éves beszámolót, sokat elértél alig másfél év alatt. Gratulálok hozzá! soha rosszabbat. Boldog új (futó)évet!

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2012.01.07. 10:56:28

@bencsikp: Köszönöm szépen! :) Neked is jó sportolást az új évre!
süti beállítások módosítása